Cu toate acestea, s-ar putea sa nu cunosti pe deplin importanta pe care distributia o are in functionarea unui autovehicul.
Termenul de distributie auto iti este cu siguranta cunoscut. Cu toate acestea, s-ar putea sa nu cunosti pe deplin importanta pe care distributia o are in functionarea unui autovehicul. In acest articol vei afla informatii referitoare la sistemul de distributie, componentele sale, dar si intervalul de timp la care se recomanda servisarea distributiei. Pentru a asigura o functionare optima a motorului, este important ca servisarea sa fie realizata la un anumit interval. In caz contrar, pot sa apara defectiuni, dar se poate ajunge si la distrugerea motorului. Acesta este motivul pentru care specialistii recomanda ca distributia sa fie schimbata preventiv.
Informatii esentiale legate de distributia auto
Distributia reprezinta un subansamblu extrem de important al motorului,intrucat are rolul de a controla elementele acestuia. Prin intermediul distributiei se obtine angrenarea componentelor motorului. Mai exact, miscarea de la nivelul arborelui cotit este transmisa catre arborele cu came, in timp ce pompa de injectie este actionata simultan cu pompa de apa.
Cum procedam in situatia in care cureaua sau lantul de distributie s-au rupt?
In acest caz vor surveni o serie de modificari date de lipsa de sincronizare intre arborele cotit si arborele cu came. Pot sa apara probleme precum strambarea supapelor care raman deschise, craparea chiulasei, afectarea integritatii capului de piston, dar si a altor componente de la nivelul motorului, daca masina se afla in viteza.
Care sunt elementele care intra in componenta unui kit de distributie auto?
Kitul de distributie este realizat din mai multe elemente, insa cel mai important element este cureaua de distributie. Aceasta are in componenta sarme de otel, dar si material de natura sintetica si cauciuc. Distributia pe lant este realizata din otel sau din aliaje diferite. In componenta kitului de distributie mai intra si rolele – cele intinzatoare au rolul de a regla tensiunea la nivelul curelei sau lantului. In cazul in care aceasta tensiune nu este optima, exista riscul ca lantul sau cureaua sa sara de pe role sau chiar sa se rupa.
Rola de ghidare din componenta kitului de distributie are rolul de a ghida cureaua sau lantul de distributie. In componenta kitului de distributie mai intra si pompa de apa, care are rolul de a asigura circulatia lichidului de racire la nivelul motorului.
Cate tipuri de distributii exista in ziua de azi?
Cea mai frecvent intalnita distributie in prezent este cea pe curea. Distributia pe curea a aparut in anul 1960, moment in care majoritatea producatorilor auto au facut tranzitia de la distributia pe lant la cea pe curea. Distributia pe lant reprezinta primul tip de distributie intalnit in cazul motoarelor cu ardere interna, care a aparut pe piata in anul 1890. Distributia pe lant ramane pana in prezent un tip de distributie extrem de longeviv.
Un al treilea tip de distributie este cea pe pinioane. Acest tip de distributie este extrem de rezistent si are o durata lunga de viata, fiind montat insa de obicei pe dube sau camioane (de obicei masini grele). Acestea au fost cele trei tipuri de distributie pe care le putem intalni. Sa vedem care este si diferenta intre cele trei tipuri.
Distributia pe curea are avantajul ca prezinta un cost extrem de redus de productie, dar si un nivel destul de scazut de zgomot. Distributia pe lant prezinta avantajul ca are o durata lunga de viata, lucru valabil indeosebi in cazul modelelor mai vechi. Desi este mai zgomotoasa decat distributia pe curea, este totusi mai putin zgomotoasa decat cea pe pinioane.
Distributia pe pinioane a fost gandita de la inceput pentru a fi extrem de fiabila. In plus, aceasta distributie este ieftin de intretinut, dar prezinta insa dezavantajul ca este extrem de zgomotoasa. Distributia pe pinioane se monteaza de obicei pe masinile de tip comercial.
Ce trebuie sa stim despre intervalul de service pentru diferitele tipuri de distributie?
Pentru distributia pe curea, producatorii recomanda schimbarea la 90.000 de km (pentru masinile noi), iar apoi la fiecare 60.000 de km parcursi. In cazul persoanelor care folosesc mai rar masina este bine de stiut ca in acest caz se recomanda schimbarea distributiei la fiecare cinci ani, indiferent cati kilometri au fost parcursi.
Distributia pe lant se schimba la circa 500.000 de km in cazul masinilor mai vechi. Pentru masinile de generatie mai noua, specialistii recomanda o verificare la 180.000 de km si uneori, chiar mai devreme. In cazul in care nu se observa probleme se poate circula in continuare. De obicei, distributia va trebui schimbata in intervalul cuprins intre 150.000 si 200 de mii de km. In ceea ce priveste distributia pe pinioane, trebuie subliniat faptul ca este important sa fie folosit un ulei bun de motor si la aproximativ 100.000 de km sa fie schimbata pompa de apa. Atunci cand avem in vedere schimbarea distributiei, este bine insa luam in calcul schimbarea tuturor componentelor care fac parte din kit si anume: cureaua, rolele de ghidare, intinzatoare si pompa de apa, cu tot cu garnitura. Specialistii recomanda ca in momentul in care cumperi o masina second hand sa ii schimb distributia, pentru a evita aparitia unor eventuale probleme.